Scroll To Top

Blogit

Frame - keisarin uudet vaatteet?
Teksti: Laura Köönikkä 21.2.2016 Vuonna 2010 sain merkittävän tehtävän astua kunnioittamani kuraattorin, Marketta Seppälän kenkiin Framen johtopaikalle. Suhtauduin aiempiin, julkisuudessakin pitkään käsiteltyihin kriiseihin neutraalisti ja halusin olla kommentoimatta niitä. Puistattaa muistellessani hetkiä, kun epäluuloiset toimittajat kävelivät sisään Kaapelitehtaalla sijaitsevaan toimistoomme ja nuuskivat toimistohuoneita, joita he kutsuivat “helvetin esikartanoiksi”. Minuun kohdistui paljon epäluuloja ja harhoja, j...
Ranskalainen sarjakuvasuudelma
Teksti: Tuomas Tiainen 17.2.2016 Kuva: Aino Sutinen Alafemma-kunniattomuuspalkinto (FEMSKT) Euroopan suurin ja merkittävin sarjakuvafestivaali teki viime kuussa tuntuvan suhdetoimintamokan. Länsiranskalaisessa Angoulêmen kaupungissa vuosittain järjestettävä sarjakuvafestivaali joutui kurimukseen julkaistuaan miesvoittoisen ehdokaslistansa Angoulême Grand Prix -elämäntyöpalkinnon saajaksi. Ehdolla oli kolmekymmentä piirtäjää, joista miehiä oli – kolmekymmentä. Seurasi odotettu mielipidemyrsky, boikotteja ja yllättäviä...
Miksi Ai Weiwei epäonnistui?
Teksti: Sini Mononen 5.2.2016 Kuva: Rohit Chawla (India Today) Ai Weiwein toisinto Aylan Kurdia esittävästä uutiskuvasta (2016) Kiinalainen supertähti Ai Weiwei, jonka näyttely avautui viime syksynä Helsingin taidemuseo HAMin vetonaulana, on julkaissut valokuvan, jossa hän uusintaa ikoniseen asemaan nousseen kuolleen lapsen valokuvaa. Alkuperäinen uutiskuva otettiin syyrialaisesta pikkupojasta Aylan Kurdista syyskuussa. Kurdi oli paennut perheensä kanssa Syyrian sotaa ja hukkunut monen muun tavoin Välimeren aaltoihin. Alkuperä...
Jos sinulla ei ole yliopistoa, et tarvitse sille tilaa
Teksti: Saara Hacklin 3.2.2016 Ministeri Olli Rehn kirjoitti jokin aika sitten Helsingin sanomien Vieraskynä-palstalla yliopistojen yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta: ”Yliopistolaki edellyttää tutkimukselta yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Ymmärrän tämän tarkoittavan, että akateemisen tutkimuksen on palveltava myös yhteiskunnan ja talouden kehittämistarpeita.” Puheenvuoron lopulla hän puhuu hallituksen tilaamasta arviosta, jonka ”tavoitteena on löytää tekijät, jotka vaikeuttavat tutkimustulosten välittymistä hyödy...
Tyhjä talouspaperirulla vai sivistys?
Teksti ja kuva: Marko Gylén 1.2.2016 1. Viettely Viime marraskuussa valtionvarainministeri Alexander Stubb (kok) kävi evankelioimassa Helsingin yliopistolla järjestetyssä Tiedettä maailman parhaaksi -seminaarissa. Kymmenminuuttisessa keynote-esitelmässään (sic) hän julisti seurausketjua: kilpailukyky edistää vientiä, vienti kasvattaa taloutta ja parantaa työllisyyttä, tämä kasvattaa verotuloja, veroilla rahoitetaan hyvinvointivaltiota eli myös korkeakouluja. (Puheen apologeettista retoriikkaa on jo perattu kattavasti tois...
Hamletko? Ne. Ja me.
Teksti: Kari Yli-Annala 26.1.2016 Ilmestyttyään 1500– ja 1600–luvun vaihteessa maailmaan William Shakespearen Hamlet on kasvanut eurooppalaisen näytelmäkirjallisuuden merkkiteokseksi, jota esitetään ja johon viitataan jatkuvasti.1900-luvulle tultaessa näytelmän nimihenkilön roolista on tullut erityinen koetinkivi vakavien roolien saralla. Roolia esittävät myös naisnäyttelijät, kuten Suomessa Elli Tompuri omalla kiertueellaan ja Asta Nielsen näytelmän saksalaisessa elokuvaversiossa. Hamlet on arvoitus, myytti. ”Myytt...
Nainen nukkena
Teksti: Sini Mononen 12.1.2016 Kuva: Tiina Heiska / Galleria Ama Tiina Heiska: Teos sarjasta Room Galleria Amassa on tammikuun ajan esillä Tiina Heiskan Dollhouse-näyttely. Heiska on maalannut kankaalle öljymaalauksia, joissa aiheena toistuu nukkemainen, katseen kohteena oleva nainen. Kuvissa nainen on kuin aseteltu lavasteisiin. Puitteet ovat maalauksissa kuivia, kauniitakin toisinaan, mutta elämästä riisuttuja. Maalaukset kuvaavat puoliksi yksityisiä ja puoliksi julkisia tiloja. Yksilöllisyyttä ja persoonaa kuvien hahmoista on...
Pieniä kirjoituksia taiteesta ja demokratiasta II - Lasten vuoro
Teksti: Kaija Kaitavuori 5.1.2016 Milloin on lasten vuoro? Vuonna 1968 Moderna Museet Tukholmassa järjesti näyttelyn, jossa lapset saattoivat leikkiä; itse asiassa koko näyttely oli vapaan leikin tila, sillä museon päähalliin oli rakennettu seikkailuleikkikenttä. Siellä saattoi kiipeillä, keinua köysissä, hyppiä vaahtomuovimereen, rakentaa, maalata, soittaa levyjä, pukeutua rooliasuihin jne. Näyttelyn nimi oli kuitenkin Modellen. En modell för ett kvalitativt samhälle (The Model – A Model for a Qualitative Society, kans...
Valtion taidetuki ja taiteen autonomia
Teksti: Irmeli Hautamäki 21.12.2015 Syksyn mittaan Mustekalassa on keskusteltu taiteen saamasta julkisesta tuesta, taiteilijain toimeentulosta ja taideinstituutioiden roolista. Taustalla on huoli hallituksen leikkauspolitiikan johdosta, jonka pelätään kohdistuvat taiteeseen. Sosiologi Mikko Piispa halusi herättää keskustelua taiteen rahoituspohjasta tilanteessa, missä taide ei ole enää kuulu hyvinvointivaltion tuottamiin palveluihin. Piispa totesi, että olisi päästävä eroon siitä että “taiteen rahoitus on kytketty hyvi...
Näyttely – kenen etu?
Teksti ja kuva: Jonna Hyry 14.12.2015 Näyttelyn järjestäminen hyödyttää tunnetusti kaikkia muita paitsi taiteilijaa itseään, tai pahimmassa tapauksessa tuskin ketään. Vielä tunnetumpi tosiseikka on, että taiteilijalle, kenelle muullekaan, jää viulujen maksaminen ja useinkin epäkiitollinen korvauksettoman työn taakka näyttelyn pystytyksineen ja purkuineen. Galleristi käärii voitot, tai myynnin jäädessä olemattomaksi ainakin näyttelyvuokran. Taitelijan osana on yksinkertaisesti alistua tähän, onnistuipa hän saamaa...