Scroll To Top

Kritiikit

Turhautuneisuuden esitys (I BLAME YOU, TONY BLAIR!)
Teksti: Matti Tuomela 16.6.2016 Kuva: Luzie Stransky I BLAME YOU, TONY BLAIR (kuva: Luzie Stransky) Keskisormi. Kiasman instagramissa tottelemattomuuskoululaiset näyttävät keskaria, mutta kenelle? Varmaankin systeemille, järjestelmälle tai valtaapitäville. Kameran linssi on systeemin silmä. Se tarkkailee, valvoo ja kerää todistusaineistoa. Kun uhoaa kameran abstrahoimalle vastaanottajalle, uhoaa periaatteessa kaikelle. Lukuisten kulttuurivirtausten ristiaallokossa keskisormen näyttäminen kameralle ei enää tunnu kovin uhmakka...
Narsismin sosiologiaa (Mia Hamari, Johanna Lecklin ja Heikki Marila galleria Amassa)
Teksti: Sini Mononen 9.6.2016 Kuva: Still Lecklinin teoksesta/Lasse Lecklin Narsismi on yksi nykykulttuurin tutkimuksen avainkäsitteistä. Psykologia ymmärtää narsismin persoonallisuushäiriönä, jossa ihmiseltä puuttuvat syyllisyyden ja häpeän tunteet. Kulttuurisena käsitteenä narsismi voi tarkoittaa sellaista sosiaalista järjestelmää, jossa yksilöt tavoittelevat omaa etuaan ja käyttävät muita hyväkseen tämän edun saavuttamiseksi. Kreikkalaisessa mytologiassa narsismiin on liitetty oleellisena ajatus peilistä, ja omaa ...
Kuka saisi kertoa totuuden – nuhteettomuus Jonathan Franzenin romaanissa Purity
Teksti ja kuva: Irmeli Hautamäki 25.5.2016 Jonathan Franzen: Purity (2015) Jonathan Franzenin romaani Purity kertoo elämänmenosta nykyisessä tietoyhteiskunnasta. Tarinassa liikutaan lähinnä Yhdysvalloissa Oaklandissa, Santa Cruzissa ja Denverissä, mutta siinä sukelletaan kiinnostavasti myös Berliiniin muurin murtumisen hetkellä. Romaanin taustalla ovat informaation hallintaan ja kontrolliin liittyvät kysymykset, ja sen yhtenä juonteena ovat myös vakoilu ja tietovuodot. Tietotyöläisten elämää lähestytään sotkuisten ihm...
Kuvan Kevät 2016
Teksti: Laura Kokkonen (Exhibition Laboratory) Jaakko Uoti (Project Room, Forum Box) Kuvat: Taideyliopiston Kuvataideakatemia Tänä vuonna Taideyliopiston Kuvataideakatemian valmistuvien opiskelijoiden ryhmänäyttely Kuvan Kevät jakaantuu Helsinkiin Kuvataideakatemian näyttelytiloihin Exhibition Laboratoryyn ja Project Roomiin sekä galleria Forum Boxiin, Kampin Narinkkatorille ja liikehuoneistoon Albertinkatu 6:ssa, jossa nähdään Praxis-maisteriohjelman Maria Savelan kuratoima neljän taiteilijan prosessiteos. Lisäksi verkkoalust...
Sätkivää (ihmis)luontoa, turmiollisuuden purskahduksia ja säveltäjäkollegoita – kerran Tampere Biennalessa
Teksti: Heidi Hassinen Kansikuva: Maarit Kytöharju (Kuvassa Harri Lehtinen, Osuma Ensemble) Olipa kerran eräs lumoava teollisuuskaupunki, äänimaisemien viidakko, kosken kuohuissa möyryävä käsitteellisyys, lauantaissa olemisen hartaus – ja eräs helsinkiläinen sävellysopiskelija. Elettiin vuotta 2016, kolmatta vuosikymmentä siitä, kun säveltäjä Usko Meriläinen ja lakanoistaankin tunnettu valtakunta loihtivat muuan Tampere Biennaleksi kutsutun ihmemaan. Varsinaisen taiteen kehdon musiikkineen, performansseineen, elokuvineen...
Reilua peliä: ihmisen maailma ja sen sivustakatsojat – Mustarinda: Maa-laiset (Galleria Sinne)
Teksti: Sini Mononen 4.5.2016 Kuvat: Mustarinda-seura/Paavo Järvensivu Galleria Sinnessä avautui vapun alla Mustarinda-seuran näyttely Maa-laiset. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun seuran taiteilijat ovat esillä tässä mittakaavassa Helsingissä. Yksittäisten taiteilijoiden näyttelyitä lukuun ottamatta Mustarindan piirissä tehtävää taidetta on voinut seurata pääasiassa Kainuun Hyrynsalmella, jossa sijaitsee seuran tukikohta, residenssinäkin toimiva Mustarinda-talo. Nyt avautunut näyttely on kaksiosaisen sarjan ensimmäine...
Ilari Hautamäki, Sami Havia, Kati Lehtonen, Kim Somervuori – Hämeenlinnan Taidemuseo 26.2.–8.5.2016
Teksti: Saara Heikinheimo 27.4.2016 Kuvat: Hämeenlinnan taidemuseo Hämeenlinnan taidemuseossa on vielä vähän aikaa esillä näkemisen arvoinen näyttely. Ilari Hautamäki (s. 1983), Sami Havia (s. 1982), Kati Lehtonen (s. 1979) ja Kim Somervuori (s. 1975) lukeutuvat nuoren polven taiteilijoihin, joiden teoksia nähdään nyt kootusti kahdessa kerroksessa. Mukana on aivan uusia ja myös vähän vanhempia teoksia. Asetelma on sinänsä herkullinen ja tarjoaa oivallisen tilaisuuden neljän kiinnostavan taiteilijan tuotantoon tutustumiseen...
Viestintuoja – Ernesto Neto Kiasmassa
Teksti ja kuvat: Maria Blom 21.4.2016 Vierustoverini selailee monien muiden kuulijoiden lailla hermostuneena kännykkäänsä näyttelyn lehdistötilaisuudessa Kiasmassa. Istumme matonkuteista solmitulla ruohomatolla, ja hän on alleviivannut pressitiedotteesta lainauksen: “Me ajattelemme liikaa.” Meidät on ohjeistettu riisumaan kenkämme astuessamme Yubẽ bushkaan (2016) – Boan päähän, värikkääseen majaan, joka kuvaa huni kuin -kansan rituaaliaukiota. Tuossa viidakkokirkossa, taivaisiin nousevien puiden juurella ja Amazonin ä...
Karnevalistinen kokeellisuus koskettaa katsojaa (Linnanjuhlat & Rakkauskirjeitä Reginalle)
Teksti: Emmi Ketonen 14.4.2016 Kuvat: TEHDAS Teatteri & Jo-Jo Teatteri Kulttuuritehdas Manillassa sijaitsee tällä hetkellä Turun omintakeisimman teatterin keskus. Vanhassa tehdasrakennuksessa pyörii useampikin kiinnostava näytelmä – TEHDAS Teatterin Linnanjuhlat ja Jo-Jo Teatterin Rakkauskirjeitä Reginalle. Esitykset ovat keskenään täysin erilaisia. Ne muistuttavat siitä, että kokeellisuus voi ilmetä monella eri tavalla. TEHDAS Teatteri tunnetaan erityisesti Aura of Puppets -verkoston projekteista eli näyttävästä nu...
Elonkehä hahmottelee uutta suhdetta ihmisen ja luonnon välille (Rospuutto: Elonkehä)
Teksti: Maria Säkö Vielä huomenna Stoassa voi kokea Rospuutto-teatteriryhmän Elonkehä – laulujemme täytyy muuttua (jotta me voisimme muuttua) -esityksen. Sen pääsuunnittelijana on toiminut kolttasaamelainen teatterintekijä ja saamelaisaktivisti Pauliina Feodoroff. Elonkehä on merkittävä avaus kotimaisen esittävän taiteen kentällä. Se tuo kokonaan uuden aihepiirin esittäviin taiteisiin etenkin siksi, koska se on niin montaa asiaa yhtä aikaa. Elonkehä on kolminäytöksinen esitys siitä, mitä vaikutuksia ilmastonmuuto...