Scroll To Top

Kritiikit

Yksi väri kertaa seitsemän – Den monokroma synfonin
Teksti: Juha-Heikki Tihinen Kuvat: Jean-Baptiste Béranger Artipelag on vauvatuotteilla vaurastuneiden Björn ja Lillemor Jakobsonin perustama yksityinen taidehalli Värmdön kunnassa Tukholman liepeillä. Näyttelytila avautui yleisölle vuonna 2012. Modernistiselta unelmalta tuntuva rakennus aukeaa ikkunoidensa välityksellä eri suuntiin ja tällöin sisätilat kylpevät saaristonäkymissä ja valossa. Yksityinen taidehalli on instituutio, jossa saaristolaisluonto, näyttelyt, museokauppa ja sen ravintola muodostavat kokonaisuuden, jonk...
Väkivallan ja viiman estetiikkaa
Teksti: Virpi Alanen 15.1.2016 Kuvat: Filmikamari / pressi Yhdysvaltain sisällissodan jälkeiseen aikaan ja lumimyrskyiseen Wyomingiin sijoittuva The Hateful Eight ei ole Quentin Tarantinon paras elokuva, ei likikään. Sen jokainen käänne ja henkilöhahmo on ennalta arvattavan tarantinomainen, eikä ristikkäisten dialogien jännitteisiin perustuva tarina koskaan kasva niin isoksi kuin Tarantinolta voisi odottaa. Elokuva on kuitenkin katsomisen väärti ennen kaikkea ihmisen toimintaa luotaavien detaljiensa vuoksi. Tapahtumat sijoitt...
Tunnistamaton piirtävä Turunen
Teksti: Tuomas Tiainen 7.1.2016 Kuvat: Marko Turunen Monipuolinen ja tuottelias Marko Turunen (s. 1973) tunnetaan omaelämäkerrallisista sarjakuvistaan, joissa arkipäivän mundaani yhdistyy vieraannuttavaan surrealismiin. Ristisointuisesti resonoivaa yhdistelmää maustetaan popkulttuurihahmojen yllättävillä cameorooleilla ja parhaimmillaan valokuvamaisen tarkasti kuvatuilla puitteilla sekä aidoilla tapahtumapaikoilla. Suomessa harmillisen pimentoon jääneeltä mutta ulkomailla noteeratulta Turuselta tuntuu ilmestyvän kirja kerra...
Minne menet, Ai Weiwei?
Teksti: Saara Heikinheimo 22.12.2015 Kuvat: Maija Toivanen / HAM HAM – se on elämys Helsingin kaupungin taidemuseo eli HAM avautui syyskuussa vuoden pituisen remontin jälkeen jälleen yleisölle. Museota onkin uudistettu lukuisin tavoin ja kutsuvaltahan lopputulos näyttää. Helsinkiläisten oma taidekokoelma on nyt esillä entistä suurimmissa tiloissa, sillä näyttely- ja yleisötilat ovat yli kaksinkertaistuneet. Yleisöpalveluita on kehitetty ja palvelumuotoilun hyödyntäminen tulee jatkumaan museokokemuksen maksimoimiseksi. S...
Tulossa ollaan
Petteri Enroth 17.12.2015 Elina Ruohosen näyttely Galleria Brondassa jatkaa taiteilijan jo tutuksi tullutta tapaa yhdistää suurten vetojen öljyvärimaalausta kiiltäviin pintoihin, tässä tapauksessa akryylilevyihin. Aiheet niin ikään eivät tee poikkeusta aiempaan, vaan pysyvät enemmän ja vähemmän selkeissä ihmishahmoissa ja orgaanisissa muodoissa. Kokonaisuus on lähes kliinisyyteen asti ehyt ja maalaukset neuvottelevat luontevasti keskenään. Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta yhteisiä nimittäjiä ovat dynaamisuus, liike...
Maailma ilman utopioita
Heidi Vehmas & Essi Syrén Ensimmäistä kertaa vuonna 1895 järjestetty Venetsian biennaali on vuosikymmenten mittaan kasvanut taiteen megatapahtumaksi. Alun perin kansallisen taiteellisen näyttelyn nimellä järjestetty biennaali huokuu 1800- ja 1900-vuosisadan vaihteen maailmannäyttelyajattelua maapaviljonkeineen ja pyrkimyksineen edustaa kulttuurin uusimpia virtauksia. Vertaus tuntui erityisen ajankohtaiselta juuri tänä vuonna, kun sattumalta samaan aikaan alle kolmensadan kilometrin päässä Milanossa oli meneillään vuoden 2015...
Ydinvoimalan keinotekoinen ylevä
Teksti: Sini Mononen 30.11.2015 Kuvat: Valokuvakeskus Peri Lasse Lecklinin Turun Valokuvakeskus Perissä esillä oleva näyttely, Euroopan kauneimmat ydinvoimalat tuo silmien eteen epätodellisen näkymän. Suuret teollisuusrakennukset kohoavat luonnonkauniilla paikoilla ja asettuvat maisemaan rauhallisten vesistöjen ja jylhien vuoristojen uomaan. Keski-Euroopassa, jossa ydinvoimalat ovat monin paikoin aloittaneet matkansa kohti sulkemista, voimaloita on rakennettu strategisen matkan päähän asutuksesta. Jonkinlainen turvaväli on halutt...
Nykytaiteen narratiivisuus on esityskonventioita, illuusioita, kulttuurin erityispiirteitä ja olemisen vaikeutta
Teksti: Hanna Lamnaouer 23.11.2015 Kuvat: Salon Taidemuseo Aiemmin Englannissa, manchesterilaisessa Buryn taidemuseossa esillä olleen näyttelyn New Narrative and Reader - Taiteen uudet tarinat on suunnitellut ja toteuttanut suomalaisen taiteen vientiä ja kansainvälisyyttä edistävä Finnish Art Agency. Näyttely koostuu 15 suomalaisen nykytaiteilijan tuotannosta ja sen kuraattorina on toiminut Laura Köönikkä. Taiteen suurten tarinoiden voidaan sanoa kuolleen modernismin päättymisen myötä 1960-luvulle tultaessa. Modernismia s...
Kylmiä ja lämpimiä ääniä – Jenna Sutela ja Lars TCF Holdhus: eVOCAL
Jaakko Uoti 16.11.2015 Jenna Sutelan ja Lars TCF Holdhusin näyttely eVOCAL on installaatioita, performanssia ja laajempi projekti, jota voisi sanoa vaikka tutkivaksi taiteeksi. Näyttelyä täydentää Johanna Lundbergin ja Vincent de Bellevalin julkaisu ja Tess Edmonsonin teksti. Näyttelyssä kieli hajoaa ääniaalloilla ja kirjoitetussa tekstissä palasiksi, rakentuu uudelleen, muuntautuu. Yhtenä keskeisenä teemana on teknologisen ja kehollisen suhteet. Kone ja ihminen sekä orgaaninen ja epäorgaaninen yhdistyvät kokonaisuudessa, ...
Esineiden visuaalinen runous Ismo Kajanderin taiteessa
Maaria Niemi 10.11.2015 Älylliset assemblaasit, leikilliset objet trouvéet, humoristiset ready-made -esinekoosteet, visuaalisesti taidehistoriansa kanssa leikittelevät valokuvat ja sopivasti anarkistinen asenne taiteeseen ovat Ismo Kajanderin (s. 1939) taiteen ydintä. Taiteessaan Kajander on säilyttänyt omintakeisen kädenjälkensä, jonka perusta löytyy kubismista ja dadasta. Hän on onnistunut päivittämään taidettaan ajankohtaiseksi sekä tuomaan reilun annoksen kansainvälisyyttä suomalaiseen taiteeseen erityisesti 1960-luvull...