Scroll To Top

Kritiikit

Kuratoitu Kevät – Kuvan Kevät, osa 2
Teksti: Jaakko Uoti 18.5.2015 Kuvat: Taideyliopiston Kuvataideakatemia Kuvan Kevät on jälleen runsas, monipuolinen ja hajanainen katsaus valmistuvien taiteilijoiden työhön. Vaikka tänä vuonna työryhmään on otettu koulun ulkopuolinen kuraattori Attilia Fattori Franchini, ei kokonaisuus tunnu juuri virtaviivaisemmalta kuin aiempina vuosinakaan. Hyvää on kuitenkin näyttelytilojen parempi hyödyntäminen ja onnistunut ripustus. Tämä voi johtua myös siitä, että KUVAn Merimiehenkadun näyttelytilat ovat tulleet nyt tutuiksi ympä...
Vaatimus ilmaisuvalmiudesta taiteilijan ammatissa – 14 valmistuvaa kuvataiteilijaa Kankaanpään taidekoulusta
Teksti: Maaria Niemi 17.5.2015 Kuvat: Mariia Niemi Kankaanpään taidekoulu kouluttaa ammattitaiteilijoita nelivuotisessa koulutuksessa ja tänä keväänä koulusta valmistuvista 14 taiteilijaa esittää lopputyönsä Vaasassa. Viisi muuta ovat esittäytyneet jo muissa yhteyksissä julkisin teoksin ja esitystaiteen parissa. Kankaanpään taidekoulu viettää myös tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuotta. Koulutuksen vastaavana lehtorina työskentelee Matti Velhonoja ja opinnäytetöiden ohjaajina ovat hänen lisäkseen toimineet Anna Alapuro, A...
Kuratoitu Kuva – Kuvan Kevät, osa 1
Teksti: Paula Korte 15.5.2015 Kuvat: Taideyliopiston Kuvataideakatemia Lopputyönäyttelyiden kruunun jalokivi on taas aukaissut ovensa yleisölle, kun Kuvan Kevät 2015 esittelee Kuvataideakatemiasta valmistuvien taiteilijoiden päättötyöt. Tämä vuosi on siitä erityinen, että näyttelykokonaisuudesta vastaa ensimmäistä kertaa näyttelyn historiassa kuraattori. Tehtävään valittiin Kuvataideakatemiassa vierailevana professorina toiminut Attilia Fattori Franchini, joka on aiemminkin koostanut nuorten ja uraansa aloittelevien taite...
Hinterland ei ole taiteellista takamaata – Petri Ala-Maunuksen näyttely Galleria Heinossa
Teksti: Maaria Niemi 13.5.2015 Kuvat: Petri Ala-Maunus / Galleria Heino Taiteilija Petri Ala-Maunus (s. 1970) muokkaa maisemaa erinomaisen laajassa mittakaavassa sekä fyysisenä aiheena että taidehistoriallisesti maisemallisten sisältöjen suhteen. Galleria Heinossa esillä oleva näyttely Hinterland osoittaa jälleen kerran, miten paljon Ala-Maunus pystyy löytämään jo näennäisen loppuunkuluneesta maalaustaiteen aiheesta: maisemasta. Petri Ala-Maunus: Hinterland (2014–2015) Jos tahtoo, voi mieleen palauttaa Ala-Maunuksen ai...
Tulkintoja ihmiskunnan kehityksen ja ruumiillisen hahmottamisen rajallisuudesta
Hanna Lamnaouer 9.5.2015 Maailmanlopusta kertovan videoteoksen voisi olettaa sisältävän tummanpuhuvia, raskasmielisiä sävyjä, mutta myönnettäköön että tragikoominen kerronta on ratkaisuna omaperäisempi ja jopa vaikuttavampi. Turun taidemuseon pimiössä nähtävä ruotsalaistaiteilija Johan Bergström Hyldahlin (s. 1984) video Dear Jesus, do something on teos, jossa science fiction, film noir, erikoistehosteet sekä animaatio kietoutuvat hauskaksi ja intensiiviseksi mustavalkoelokuvaksi. Johan Bergström Hyldahl: Dear Jesus D...
Bruce Nauman: mielen ja kehon tasapainoilua
Sini Rinne-Kanto 8.5.2015 Pariisin keväässä yksi nykytaiteen merkittävimpiä tapahtumia on amerikkalaisen Bruce Naumanin soolonäyttely Cartier pour l’art contemporain –säätiössä. Näyttelyssä on esillä Naumanin uusimpia teoksia, jotka tuovat uuden ulottuvuuden taiteilijan tuotantoon. Teokset lomittuvat kuitenkin luontevasti hänen aiempiin töihinsä, seuraten täten Naumanin vuosikymmenten aikana tavaramerkiksi tullutta lähestymistapaa: teostensa kautta taiteilija pyrkii luomaan vuorovaikutuksen yleisön ja itse fyysisen til...
Synti, kuolema ja kaiken turhuus
Kuvat ja teksti Sini Mononen 3.5.2015 Muu Galleriassa Lönnrotinkadulla on kaksi voimakasta itsenäistä teoskokonaisuutta, jotka resonoivat toisiaan monitasoisesti. Turun taideakatemiasta animaatiolinjalta valmistuneen Annika Dahlstenin lopputyö Yöperhonen on tasavertainen jo pitkään taiteilijana toimineen Leevi Lehtisen Mortal Sin –installaation rinnalla. Teokset asettuvat sekä temaattisesti että teknisen toteutuksensa kautta erinomaisesti samaan tilaan. Molemmat taiteilijat käyttävät teoksissaan liikkuvaa kuvaa, joka leviää ...
Lontoosta keskelle suomalaismetsää – Axel Antaksen luonto on konstruoitua estetiikkaa
Maaria Niemi 29.4.2015 Galleri Sinnessä on esillä Axel Antaksen (s.1976) uusin teos Long Player (2015), joka on kolmena projisointina esitetty kahdeksasta loopista koottu videoteos, installaatioksikin nimitetty, joskin sen tilallisuus jää hienoiseksi. Lisäksi näyttelyssä on muutamia valokuvia prosessista ja kontekstuaalinen ääniraita. Antas valmistui vuonna 2000 Lontoon Goldsmith collegesta ja on työskennellyt vuoteen 2013 asti pääasiassa Lontoossa. Tällä hetkellä hän asuu ja työskentelee Villa Snäcksundin kolmivuotisessa ...
Ylistyslaulu rahan vallan murtumiseksi
Sini Mononen 24.4.2015 Heta Bilaletdinin Sorbuksessa avautunut debyyttinäyttely Dollarihymni käsittelee rahan valtaa ja sen kumoamista. Vuonna 2011 Turun Taideakatemiasta animaatioelokuvaohjaajaksi valmistunut Bilaletdin on toiminut jo pitkään taidekentällä muusikkona ja sarjakuvataiteilijana. Anarkistisessa ja kokeellisessa marginaalissa viihtyvä Bilaletdin soittaa ja laulaa Olimpia Splendid –yhtyeessä ja on osallistunut sarjakuviensa kanssa ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla. Kuvataiteilijana debyyttinäyttelyn avaaminen ...
Kuuma näyttely – Saara Hannuksen Mä haluan sut Kuvataideakatemialla
Teksti: Helena Björk 24.4.2015 Kuva: Leevi Haapala Katson sun kuvia netissä. En kestä miten kuuma oot! Odotan sulta viestiä, tai jotain. (Sä teet aina töitä.) Eilen päätin, etten odota sulta mitään. Mut en haluu luopuu susta. Pitää kehittää joku projekti, johon voin pyytää sut. Saara Hannus: Mä haluan sut (2015) Saara Hannuksen maisterin opinnäyte Kuvataideakatemian Praxis-ohjelmaan oli hänen kuratoimansa Mä haluan sut -ryhmänäyttely entiseen galleria FAFAan, jolla on nykyään sietämätön nimi Exhibition Labo...